جلوه های زیبایی شناسی و بدیع در اشعار قیصر امین پور ، حسن حسینی و سلمان هراتی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده محمدحسین جولایی تهرانی
- استاد راهنما تراب جنگی قهرمان مهناز جعفریه
- سال انتشار 1392
چکیده
موضوع این پایان نامه جلوه های بدیع و زیبایی شناسی در اشعار قیصر امین پور، حسن حسینی و سلمان هراتی است. در ابتدا به تعاریف مهم مانند بیان، بدیع وصناعات لفظی ومعنوی پرداخته شد، سپس بیوگرافی سه شاعر شرح داده شده است. میزان بهره گیری سه شاعر از صناعات بدیع همراه با اشعار آنها مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این پژوهش زیبایی و بدیع وصناعات شعری عامل مهم ماندگاری یک شعر دانسته شده و ارتباط اشعار سه شاعر نامبرده با جنگ و همچنین تأثیر زمان بر اشعار آنها مورد بررسی قرار گرفته شده است. با ارزیابی آن ها مشخص شد شعرای جدید کمتر از شعرای قدیم از این صنایع استفاده نموده اند. البته از میان سه شاعر فوق قیصر امین پور بیشتر از دو شاعر دیگر از صناعات استفاده نموده است.
منابع مشابه
تحلیل تطبیقی درونمایه های مقاومت در اشعار «سمیح القاسم»، «حسن حسینی» و «قیصر امین پور»
ادبیات مقاومت چهره ای انسانی و جهانی دارد و تلاش¬های یک نسل مبارز را که برای رهایی سرزمین، دین، فرهنگ و سنت¬های خود از چنگال تجاوزگران به حریم ارزش¬های ملی و انسانی به پا خاسته¬ است، برای همگان در بیان فخیم شعری و ادبی ترسیم می¬کند. حوادثی مانند اشغال فلسطین و حملة عراق به ایران، باعث آفرینش آثاری یگانه در حوزة ادبیات مقاومت ملل شد. آثار شاعر مقاومت فلسطین، «سمیح القاسم» و شاعران دفاع مقدّس ایرا...
متن کاملسبک شناسی ساختاری شعر دفاع مقدس بر اساس اشعار دفاع مقدس قیصر امین پور، سید حسن حسینی ، علیرضا قزوه، نصرالله مردانی، علی معلم دامغانی، سلمان هراتی
سبک شناسی ساختاری گرایشی در سبک شناسی است که شکل کاملتر سبک شناسی نقش گراست. این روش که متاثر از دیدگاه های ساختگرایان است از یافته های زبان شناسی برای تحلیل متون بهره می گیرد و با بررسی عناصر سازند? متن، به ارتباط متقابل بین آنها می پردازد و در پی آن است که میان آواها، واژگان، ترکیبات و ساخت های نحوی جملات، تناسب های ساختاری را یافته و از طریق این ساختارها و تناسب ها به ویژگی های سبکی اثر دست ...
15 صفحه اولصورخیال شعر جنگ در اشعار حسن حسینی و سلمان هراتی
چکیده صورخیال بیان غیر مستقیم معنای پوشیده در پس کلمات است و تصویر اصطلاحی است که در نقد ادبی امروز به جای علم بیان بین منتقدان رواج دارد. تقریباً تمام اهل بلاغت، در گذشته و حال علم بیان را ایراد معانی واحد به طرق مختلف گفته اند و صورخیال را از مهمترین عوامل تأثیرگذاری شعر و ادبیت آن دانسته اند که علاوه بر آنکه زبان شعر را از زبان نثر متمایز می کند، ظرفیت زبان را نیز برای برانگیختن عاطفه افزای...
15 صفحه اولبررسی ویژگی های سبک هندی در اشعار سید حسن حسینی و قیصر امین پور
تازگی، نازک خیالی و جستجوی تصاویر تازه در شعر دو شاعر انقلاب اسلامی یعنی قیصر امین پور (1338-1386)و سیّد حسن حسینی(1335-1383) نشان دهنده آشنایی آن دو با سبک هندی و شاعرانی چون صائب و بیدل است. قیصر امین پور و سید حسن حسینی در دو حوزه شعر سنتی و نیمایی از شاعران مطرح، آگاه و مسلط بر زبان فارسی در سال های پس از انقلاب اسلامی هستند، که بسیاری از ویژگی های سبک هندی را می توان در اشعار آنان یافت. برخ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023